Nur Afifi Othman

HOME ABOUT STUFF LINKIES FOLLOW DASHBOARD

٢٠ and truly blessed . Shout if you like my blog and thanks for following me (:

less egos, more amigos 🥑
Bachelor in Mechanical Engineering



;


© Skin by Atiqah Jaidin inspired by Myra. Image from . Do tell me if I do not credit yours.



SAYA NAK PAKAI PURDAH, APA PANDANGAN AKAK? ◕‿◕
Friday, August 5, 2011 | 0 peterpan(s)

Ana suka mengingatkan ana dan sesiapa sahaja tentang beberapa perkara:
Selepas berbincang dengan Naqibah di sebuah institusi, alhamdulillah ana lebih mantap memahami hukum berpurdah setelah sama-sama mengkaji dengan Naqibah apakah sunat atau wajib yang sewajar-wajarnya menjadi pegangan kami? Oleh itu, kajian kami hendaklah berlandaskan pada kebenaran menurut al-Qur’an dan as-Sunnah.
Ana sebelum ini berpendapat wajib.
Begitu juga naqibah ana.
Oleh yang demikian, kami sama-sama menyatakan hasil kajian kami mengapa kami meyakini wajib berpurdah. Kami juga mengeluarkan hujah-hujah ulama’ yang mengatakan purdah ini sunat atau harus. Pelbagai hujah dikeluarkan daripada kitab Fiqh sampailah kepada buku-buku ringan tentang wanita dan auratnya. (Hujah yang tidak menghukum WAJIB purdah bagi wanita). Mengapa?
Ini adalah bagi memastikan kedua-dua kami bukan bertaqlid membuta tuli atau sekadar memahami pada surface sahaja. Alhamdulillah, kami boleh memahami kitab bahasa Arab dengan baik.
Ana tunjukkan hujah-hujah bahasa melayu yang telah ana simpan selama pengkajian ana.
Naqibah juga menunjukkan hujah yang diyakininya.
Ada tiga hujah yang kuat mengatakan seperti berikut: (Boleh rujuk pelbagai Kitab Fiqh): Hujah-hujah lain sengaja tidak disenaraikan di sini kerana tidak kuat untuk menyaingi hujah wajib.
AL-QUR’AN
Ana jelaskan bahawa Surah al-Ahzab (33:59) menunjukkan perkataan ‘jalabibihinna’ yang ditafsirkan ‘tudung’ bagi sesetengah ulama’ dan ‘purdah’ bagi sesetengah yang lain.
HADIS
Ana jelaskan bahawa ada tiga hujah yang kuat mengatakan seperti berikut: (Boleh rujuk pelbagai Kitab Fiqh):
  1. Dalil yang paling banyak dibentang dalam mana-mana buku tentang AURAT WANITA ialah hadis riwayat Saidatina Aishah bahawa Nabi bersabda kepada Saidatina Asma’, “ Wanita apabila sudah baligh seluruh tubuhnya adalah aurat kecuali ini dan ini”(Rasulullah s.a.w menunjukkan muka dan tangan).Boleh rujuk teks lengkap dalam Riwayat Abu Daud.

2.   Dalil yang mengatakan seorang wanita telah menemui Rasulullah s.a.w semasa
      ihram untuk bertanyakan soalan, kemudian Fudhail bin Abbas melihat wanita itu.
      Rasulullah memusingkan wajah Fudhail ke arah lain supaya tidak memandang
      wanita itu. Ini adalah kerana wanita itu tidak memakai purdah.(Pertikaiannya
      ialah Rasulullah tidak mengarahkan wanita itu berpurdah sebaliknya hanya
      memusingkan wajah Fudhail). Boleh rujuk teks lengkap dalam banyak kitab.
  1. Dalil ketiga ialah selepas menunaikan Solat Hari Raya, Rasulullah berkhutbah,
     seorang wanita bangun dan bertanya soalan kepada Rasulullah, dalam hadis ini
      menyatakan bahawa wanita itu wajahnya kemerah-merahan. (pertikaiannya,
       Rasulullah tidak menyuruh wanita itu berpurdah, sebaliknya hanya menjawab
      soalan-soalannya). Boleh rujuk teks lengkap dalam bnyak kitab.
Oleh yang demikian, kami berbincang tentang penjelasan ulama’-ulama’ bagi setiap hujah:
Bagi Surah al-Ahzab (33:59) menunjukkan perkataan ‘jalabibhinna’ yang ditafsirkan ‘tudung’ bagi sesetengah ulama’ dan ‘purdah’ bagi sesetengah yang lain.
Setelah berbincang, kami berpegang pada pendapat sahabat yang hidup pada zaman Nabi s.a.w iaitu Ibn Abbas yang menjelaskan bahawa perkataan ‘jalabibhinna’ ini bermaksud seluruh tubuh wanita wajib ditutup kecuali mata. Ini adalah kerana pada pendapat kami beliau adalah ulama’ tafsir yang paling memahami apa yang dimaksudkan dalam ayat al-Qur’an yang mulia ini kerana beliau hidup di zaman Nabi s.a.w.
Oleh itu, sebarang hujah ulama’ lain yang menghukum ia sebagai tudung tidak dapat dijadikan hujah memandangkan banyak ulama’ lain mentafsirkan bahawa ia bermaksud purdah juga. Oleh kerana pendapat ulama-ulama adalah pelbagai, tafsiran yang paling rajih sekali ialah melalui mufassir yang hidup pada zaman Nabi s.a.w. Oleh yang demikian,tafsiran yang paling rajih adalah tafsir Ibnu Abbas. Wallahua’lam.